W słowniczku copywritingu znajdziesz odpowiedzi na niejasności, które mogłyby się pojawić.
- Arkusz wydawniczy — jednostka objętości tekstu licząca 40000 zzs prozy, czyli nieco ponad 22 arkuszy wydawniczych.
- Copywriting — tworzenie tekstów i sloganów wykorzystywanych w reklamach prasowych, radiowych, telewizyjnych, internetowych i różnorakich materiałach promocyjnych jak ulotki, broszury czy katalogi. Kreatywne teksty nakierowane są na realizowanie potrzeb konsumentów i często zawierają treści perswazyjne. Internetową odmianą copywritingu jest SEO copywriting.
- Gunning FOG Index, Indeks czytelności FOG — współczynnik określający przystępność tekstu. Jego wartość oznacza liczbę lat edukacji niezbędnych do zrozumienia treści. Współczynnik ten jest proporcjonalny do liczby długich, skomplikowanych słów, a odwrotnie proporcjonalny do liczby zdań. Osiągnięcie właściwego współczynnika mglistości tekstu jest kluczowe dla pozytywnego odbioru treści przez grupę docelową.
FOG Interpretacja Poziom edukacji 1–6 język bardzo prosty szkoła podstawowa 7–9 język prosty gimnazjum 10–12 język dość prosty liceum, technikum 13–15 język dość trudny studia pierwszego stopnia (licencjackie, inżynierskie) 16–17 język trudny studia drugiego stopnia (uzupełniające magisterskie) 18+ język bardzo trudny co najmniej ukończone studia wyższe - Organiczne wyniki wyszukiwania, naturalne wyniki wyszukiwania — odnośniki do stron zwracane przez wyszukiwarkę internetową podczas wyszukiwania zadanego hasła. Wyniki takie znajdują się zazwyczaj z lewej strony SERP, a z prawej i od góry otoczone są linkami sponsorowanymi.
- SEO, pozycjonowanie — akronim od angielskiej frazy Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jest to całokształt działań zmierzających do osiągnięcia jak najwyższej pozycji witryny w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększony ruch na stronie. W kontekście SEO copywritingu oznacza tworzenie artykułów z odpowiednio rozmieszczonymi w treści, adekwatnymi frazami kluczowymi.
- SEO copywriting — tworzenie tekstów umieszczanych na specjalnych stronach internetowych, tzw. zapleczach pozycjonerskich, mających na celu podwyższenie rangi pozycjonowanej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
- SERP — akronim od nazwy Search Engine Result Page oznaczający stronę internetową z adresami prezentowanymi przez wyszukiwarkę internetową w odpowiedzi na wyszukiwaną frazę lub słowo. SERP zawierają zarówno wyniki organiczne, będące rezultatem działania algorytmu wyszukiwarki, jak i linki sponsorowane.
- Znormalizowany maszynopis — jednostka objętości tekstu licząca 1800 zzs, sformatowanego w specyficzny sposób. Odpowiada stronie A4 wypełnionej tekstem napisanym czcionką Times New Roman w stopniu 13 z zastosowaniem podwójnej interlinii, co przekłada się na 30 wierszy po 60 (przeciętnie) znaków każdy.
- ZZS — skrótowiec utworzony z frazy “znaki ze spacjami”. Liczba znaków ze spacjami to podstawowa jednostka, którą klasyfikuje się objętość tekstów. Na parametr ten składa się liczba liter, cyfr, znaków interpunkcyjnych i spacji w artykule, gdyż żadnego z tych elementów nie sposób pominąć. Jednostką rozliczeniową tekstów jest zazwyczaj 1000 zzs.